حقوق عمومی

گسترش گرایش حقوق عمومی

حقوق عمومی

گسترش گرایش حقوق عمومی

مشخصات بلاگ
حقوق عمومی

«گرایش حقوق عمومی شایان گسترش بیش از پیش و توجهی افزون تر از حال حاضر است» این وبلاگ در راستای توسعه گرایش حقوق عمومی و اطلاع رسانی در باب این گرایش ایجاد گردیده است.

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«معرفی مجلس اعیان بریتانیا»

مفهوم مجلس اعیان (The House Of Lord)

مجلس اعیان یا مجلس لُردها، مجلس دوم و مجلس انتصابی کشور بریتانیا محسوب می‌شود. مجلس لُردها در ابتدا مرکب از اقشار اشرافی و روحانیون و نجبا بود که جایگاهی خاص و ویژه به این مجلس اعطا می‌نمود. مجلس اعیان را معادل مجلس شیوخ در کشورهای عربی یا مجلس عالی و اعلی و مجلس اشراف قرار می‌دهند. معادل مجلس اعیان، در نظام‌های حقوقی دومجلسی مانند نظام بسیط فرانسه و حتی در کشورهای فدرال مانند ایالات متحدهی امریکا، مجلس سنا می‌باشد.[1]

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«معرفی مجلس عوام بریتانیا به همراه آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس عوام»

مفهوم مجلس عوام (The House Of Common)

مجلس عوام در حقیقت مجلس انتخابی[1] و مجلس اول بریتانیا تلقی می‌گردد. مجلس عوام، مجلس نمایندگان ملت است که در صدر مشروطه‌ی بریتانیا مجلس سُفلی (در برابر مجلس عُلیا) گفته می‌شد.[2] مجلس عوام یا عامه پس از مجلس اعیان یا لُردها تشکیل شد و در ابتدا در مرتبه‌ای فروتر از این مجلس قرار داشت که در گذر تاریخ و رویدادهای حیاتی در نظام حقوقی بریتانیا، این جایگاه تغییر کرد و مجلس عوام در جایگاهی فراتر از مجلس اعیان قرار گرفت.[3] مجلس عوام در نظام حقوقی بریتانیا، به عنوان مادر مجالس[4] شناخته میشود.[5]

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»
«سخنگوی مجلس Speaker of House»


«سخنگو به عنوان نقشی سنتی به صورت ابتدایی در نظام حقوقی بریتانیا و از قرن سیزدهم میلادی به عنوان مقامی رسمی شروع به کار کرد. سخنگو در ابتدا واسط میان نمایندگان مجلس و شاه/ملکه بوده است اما اندک اندک نقش این مقام به ریاست مجلس تغییر کاربری داد. سخنگوی مجلس در بریتانیا مقامی بسیار مهم است. در این مطلب به گزاره برگ سخنگو که در سایت رسمی پارلمان بریتانیا منتشر شده است می پردازیم و این مطلب را جهت دانلود در این وبلاگ قرار می دهیم. 
Speaker Fact Sheet
لینک مستقیم دانلود

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»
«در امر پژوهش مهم ترین امر شناخت منابع است. در دنیای کنونی علاوه بر پژوهش در حیطه ی داخلی، پژوهشهای تطبیقی همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده اند و برای بسیاری جذابیت های فراوانی دارند. پژوهشهای تطبیقی به این جهت که معمولا حالت مقایسه ای دارند و در تلاش هستند تا روش و رویه ی بهتر و صحیح تر را بررسی و معرفی نمایند حاوی اثار مفیدی هستند و موجبات اصلاح بسیاری از رویه های نادرست را فراهم آورده اند. در این خصوص در این مطلب می توانید از طریق لینک زیر فایل معرفی کتب معروف حقوق اساسی و اداری را دانلود نمایید. در این فایل کلیه ی کتب مطرح در نظام های حقوقی مختلف معرفی شده است.
منابع حقوق اساسی و اداری
The Constitutional And Administrative Law Sources
لینک دانلود مستقیم

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«امضا و توشیح قوانین از مسائل اساسی و مهم در نظام حقوق اساسی کشورهای جهان محسوب میشود که بایستی به آن پرداخته شود. امضا و توشیح قوانین در واقع نوعی فرمان اجرایی شدن قانون به حساب می آید. قوانین بایستی توسط پارلمان به تصویب برسند و سپس توسط عالی ترین مقام اجرایی کشور فرمان اجرای قانون صادر شود. در عمده ی نظام های حقوقی دنیا پادشاه/ ملکه مثلاً در سنت بریتانیا و رئیس جمهوری در سنت فرانسوی و بسیاری از کشورها عهده دار امضای قوانین بوده است. در این بخش به دو مقاله و مطلب در خصوص این موضوع مهم اکتفا می کنیم.
1- شرح مبسوط اصل 123 قانون اساسی- پژوهشکده شورای نگهبان
2- نگرشی نو به امضای قوانین در نظام حقوق اساسی ایران

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«مفهوم آزادی بیان و مفاهیم مشابه»

«آزادی بیان به عنوان مفهومی است که در معادل آن اندکی چالش وجود دارد. آزادی بیان به نظر بنده بایستی معادل Freedom of Expression در نظر گرفته شود. در حالی که در متون گوناگون آزادی بیان را Freedom of Speech ترجمه کرده‌اند. اما رابطه‌ی این دو معادل چیست؟

مفهوم دوم به معنای آزادی سخن گفتن و سخنرانی کردن است که مفهومی محدودتر از مفهوم نخست است. آزادی سخنرانی و آزادی سخن گفتن به معنای بیان شفاهی است. لیکن آزادی بیان مفهوم اعم از سخن گفتن است و  امروزه آزادی بیان را بایستی به هر گونه بیان اعم از نوشتاری و  گفتاری و حتی ایما و اشاره‌ اطلاق نماییم. آزادی بیان حتی ممکن است با نشان دادن یک سمبل محقق شود با نشان دادن یک لوگو و نقش یک لباس محقق شود. آزادی بیان بنابراین مفهومی عام تر است.

در میان سایر حقوق آزادی بیان با آزادی عقیده نیز رابطه دارد. آزادی عقیده به نظر مفهومی ناهمسنج است. یعنی چنانچه عقیده را امری درونی بدانیم دیگر برای آزادی نمی‌توان محدودیتی لحاظ نمود تا بتوان از مفهوم آزادی عقیده سخن گفت. به عبارت بهتر آزادی عقیده از طریق آزادی بیان است که بروز و ظهور خواهد داشت و به عرصه ی عمل می‌رسد در غیر این صورت اینکه دیگران آزاد هستند هر عفیده و اعتقاد داشته باشند امری بدیهی است. لیکن اگر این اعتقاد ابراز شود می‌تواند به عنوان آزادی بیان مورد مطالعه باشد.

آزادی همچنین با مفهوم آزادی پوشش نیز ارتباط می‌یابد. هر شخصی با پوشش خود در حقیقت بیان کننده و پیام آور چیزی است. مثلاً حجاب اسلامی بانوان در اسلام نوعی نماد و نوعی بیان مبنی بر اعتقاد بر الله و خدای متعال و اعتقاد به دین مبین اسلام است. بنابراین آزادی پوشش با آزادی بیان عمیقاً ارتباط پیدا می‌کنند.

آزادی رسانه و آزادی مطبوعات نیست از دیگر انواع آزادی است که با مفهوم آزادی بیان ارتباط پیدا می‌کند.  آزادی رسانه در حقیقت چنانچه مقصود مطبوعات و رسانه‌های مکتوب باشند نوع کتبی آزادی بیان محسوب می‌شوند. اما چنانچه آزادی رسانه منظور وجود رسانه‌های تصویری و تلویزیونی آزاد باشد این گونه‌ی آزادی نیز به طرز قابل توجهی با آزادی بیان ارتباط پیدا می‌کند.

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«تفاوت نمایندگی و وکالت»

«مفهوم نمایندگی و وکالت در حقوق عمومی و خصوصی با هم مشابهت‌های و افتراقاتی دارند؛ در این مطلب به نوشته‌ای از دکتر ویژه عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اشاره می‌نماییم و لینک دانلود آن را جهت استفاده قرار می‌دهیم:

مقاله تفاوت نمایندگی و وکالت


  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«در خصوص موضوع تفسیر قانون اساسی مقالاتی چند نوشته شده است. برای استفاده‌ی مخاطبان وبلاگ گسترش حقوق عمومی از این مقالات، آنها را جهت دانلود در این بخش قرار دادیم:

مقاله نخست

اصول منطقی حاکم بر تفسیر قانون اساسی- کاتوزیان، ناصر

مقاله دوم

اصول منطقی حاکم بر تفسیر قانون اساسی - کاتوزیان، ناصر

مقاله سوم

رویکردهای تفسیر قانون اساسی در نظام حقوقی ایران و ایالات متحده‌ی امریکا

مقاله چهارم

مراجع تفسیر قانون اساسی در نظام حقوقی ایران و ایالات متحده‌ی امریکا

  • محمد مهاجری

بسم الله الرحمن الرحیم


اصل  (98) قانون اساسی:

«اصل‏ نود و هشتم: تفسیر قانون‏ اساسی‏ به‏ عهده‏ شورای‏ نگهبان‏ است‏ که‏ با تصویب‏ سه‏ چهارم‏ آنان‏ انجام‏ می‏شود‏.»

الف) نکات و برداشت‌ها:

1.      در جلسه‌ی مشروح مذاکرات پیرامون این اصل به نکاتی چند در صفحات متعدد اشاره می‌شود: نخست- اینکه در این جلسه به مسئله‌ی تفسیر قانون اساسی در نظام مشروطه اشاره می‌شود. بند نخست اصل (27) متمم قانون اساسی مشروطه در این خصوص اشاره می‌کند: «شرح و تفسیر قوانین از وظایف مختصه مجلس شورای ملی است.» برخی از اعضا اشاره می‌کنند که در نظام مشروطه مجلس شورای ملی حق تفسیر قانون اساسی را ندارد؛ در حالی که ظاهر عبارت «قوانین» در این اصل موجب این تفسیر است که برای مجلس شورای ملی حق تفسیر قانون اساسی را قائل شویم. این نگاه و رویکرد صحیح به نظر نمی‌رسد اما پیش از انقلاب اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی در چند مورد اقدام به تفسیر قانون اساسی کرده است. بنابراین در عمل از این ظاهر استفاده شده است و از قانون اساسی تفسیر شده است.

  • محمد مهاجری