حقوق عمومی

گسترش گرایش حقوق عمومی

حقوق عمومی

گسترش گرایش حقوق عمومی

مشخصات بلاگ
حقوق عمومی

«گرایش حقوق عمومی شایان گسترش بیش از پیش و توجهی افزون تر از حال حاضر است» این وبلاگ در راستای توسعه گرایش حقوق عمومی و اطلاع رسانی در باب این گرایش ایجاد گردیده است.

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

استقلال قوه قضائیه؛ نماد عدالت قضایی

شنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۲۶ ق.ظ

«استقلال قوه قضائیه؛ نماد عدالت قضایی»

 

محمد مهاجری [1]

«قوه قضائیه به عنوان یکی از از نهادها و قدرت‌های سه‌گانه پیرامون اصل تفکیک قوا در حقوق عمومی به امر قضاء مبادرت می ورزد؛ کارویژه‌های قضایی به آسودگی از کارویژه‌های تقنینی و اجرایی قابل تمییز و تفکیک می‌باشند، اندیش‌ورزان حقوق عمومی به صورت عمده در تفکیک و تمایز امر اجرا از تقنین دچار اختلاف نظر و فاقد نظر دقیق و منطقی هستند و به صورت دقیق مرزهای امر اجرا از تقنین مشخص شده نمی‌باشند از سوی دیگر امر قضا از امور اجرایی و تقنینی با آسودگی بیشتری قابل تمییز است؛ به جهت وجود فرآیند دادرسی و عنصر صدور حکم در امر قضایی تفکیک این امور از یک دیگر سهل تر از امور تقنینی و اجرایی است.

تفکیک قوا به جهت مبانی نظری اندیشه تفکیک امور یادشده از یکدیگر تأسیس و به دو گونه تفکیک قوای مطلق و تفکیک قوای نسبی اعمال می‌گردند؛ در تفکیک قوای مطلق، کلیه قوا از یکدیگر منفک و مستقل هستند و لذا در این گونه نظام‌های حقوقی استقلال قضایی تضمین‌یافته تر از نظام هایی که دارای تفکیک قوای نسبی یا منعطف هستند می‌باشد و اصولاً قضات و سازمان قضایی دارای استقلال بی بدیلی می‌باشند.

در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران نظام حقوقی بر پایه تفکیک قوای نسبی و منعطف بر قرار گردیده است و در این راستا سایر قوا به جهت و با هدف موازنه و تعادل در اعمال قدرت بر یکدیگر نظارت دارند و در این رابطه از ابزارهایی بهره‌مند می‌باشند که مطابق قانون بنیادین نظام حقوقی برای آن‌ها پیش بینی شده است، در این راستا می‌توان به حق تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی مطابق اصل هفتاد و ششم قانون اساسی اشاره نمود که در این رابطه قوه مقننه بر قوه قضائیه نیز می‌تواند نظارت داشته باشد و همچنین است در رابطه با اصل 156 از قانون اساسی که قوه‌قضائیه را دارای کارویژه‌هایی می‌داند و از آن جمله است نظارت بر حسن اجرای قوانین و اقدام مناسب در جهت پیشگیری از جرم و ... در رابطه با سایر قوا نیز چنین ابزارهایی وجود دارند که حقوقدانان حقوق عمومی آن را ابزارهای نظارت و تعادل یا Checks & Balancesنام‌گذاری می‌کنند.


نظارت بر قوا به معنای توازن و برقراری تعادل در امور حاکمیتی است و این به معنای کارشکنی و مداخله جویی در امور تخصصی سایر قوا نمی‌باشد، به هر روی در نظام جمهوری اسلامی ایران با اتکا به اصل تفکیک قوا مندرج در قانون اساسی و سایر اصول حقوق عمومی قوای سه‌گانه از یکدیگر منفک و مستقل می‌باشند و البته این تفکیک همان‌گونه که تشریح شد تفکیکی نسبی و منعطف است.

قوه قضائیه با هدف اجرای عدالت قضایی دارای کارویژه‌های قضایی است و در این راستا می‌بایستی از استقلال کامل برخوردار باشد؛ در حقیقت تحقق عدالت قضایی وابستگی عمیقی با استقلال قوه قضائیه دارد.

استقلال قضایی در دو مفهوم و معنای درونی و بیرونی تلقّی و بروز و ظهور پیدا خواهد کرد؛ استقلال بیرونی به معنای منع دخالت اولاً سایر قوا در امر قضا و ثانیاً سایر نهادها و اشخاص ذی نفوذ و ... در نهاد قضایی است، در حقیقت عوامل بیرون از دستگاه قضایی نمی‌توانند امر قضایی و استقلال قاضی را خدشه دار نمایند.

از جانب دیگر استقلال درونی قوه قضائیه درصورت تضمین می‌تواند تضمین گر واقعی و حقیقی عدالت قضایی باشد و در حقیقت نماد عدالت قضایی باشد.

 

استقلال درونی به معنای تأثیر گذاری عوامل و قدرت‌های درون نهادی قوه قضائیه بر امر قضایی و تحت تأثیر قرار دادن استقلال قاضی در فرآیند دادرسی و صدور حکم است.

اعمال قدرت مقامات مافوق در قوه قضاییه و قضات دارای اقتدار و استفاده از روابط غیرقانونی و خدشه دار نمودن روند دادرسی از موارد قابل ذکر در مسأله استقلال درون نهادی در قوه قضائیه محسوب می‌گردند.

اِعمال فشار بر قاضی و دستگاه قضایی و استفاده از روابط با عوامل دارای قدرت می‌تواند عدالت قضایی را خدشه دار و اعتماد عمومی را از دستگاه قضا سلب نماید، از همین روی است که امیرالمومنین بر استقلال قاضی و توجه به نهاد قضاوت آن چنان پر تلاش بودند که در این مسیر از عزل قضات ناشایست و سایر مفاسد کوتاهی ننمودند و به جهت دست یابی به عدالت بیشرین تلاش‌ها را انجام دادند.

در جرایم مربوط به مفاسد اقتصادی و فساد مالی اهمیت استقلال قضایی و استقلال قضایی بیش از هر امر دیگری نمایان می گردد. علت این امر همان گونه که از عنوان جرم به نظر می رسد جرایم اقتصادی و فساد مالی می‌باشد؛ قدرت مالی قابلیت خدشه دار نمودن استقلال قضایی را بیش از جرایم دیگر دارد.

بررسی‌ها و دادرسی های قوه‌قضائیه در فسادهای مالی اخیر فارغ از توجه به گرایشات سیاسی اشخاص و بدون توجه به قدرت اقتصادی مفسدان اقتصادی و مجرمان محکوم و یا متهمان در حال محکوم شدن می‌تواند نویدی و شاهدی بر استقلال قوه قضائیه و استقلال قاضی باشد.

قوه‌قضائیه با دادرسی عادلانه و فرآیند بررسی مستقل می‌تواند اعتماد عمومی آحاد مردم را مبنی بر آن‌که شخص مجرم فارغ از هرگونه گرایش سیاسی و فارغ از قدرت اقتصادی و مالی خود و یا استفاده از روابط خود و ارتباط با نهادهای قدرت عاقبت به دام عدالت خواهد افتاد و هر مقام و هر منصبی که دارا باشد در مجازات او اثر گذار نخواهد بود و چه بسا به جهت از بین بردن اعتماد عمومی مجازات او تشدید گردد.

اقدامات اخیر و محکومیت‌های اخیر به نیکی نشانگر و حاکی از چنین امری است؛ حقیقتاً نمی‌توان بر این اقدامات چشم پوشی نمود و آن‌ها را نادیده گرفت؛ اعتماد عمومی در این راستا و فضای افکار عمومی نیز به خوبی بیانگر چنین نگاهی شده است.

به هرحال امید است قوه قضائیه در جهت تحقق عدالت قضایی در جهت ایفای استقلال خویش برآید و به تعبیری استقلال قضایی نماد عدالت قضایی است و می‌تواند تضمین گر تحقق حداکثری عدالت قضایی باشد و ایفای استقلال قضایی در حقیقت جلوه‌ای از عدالت قضایی است.

 



[1] پژوهشگر و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی

  • محمد مهاجری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی