حقوق عمومی

گسترش گرایش حقوق عمومی

حقوق عمومی

گسترش گرایش حقوق عمومی

مشخصات بلاگ
حقوق عمومی

«گرایش حقوق عمومی شایان گسترش بیش از پیش و توجهی افزون تر از حال حاضر است» این وبلاگ در راستای توسعه گرایش حقوق عمومی و اطلاع رسانی در باب این گرایش ایجاد گردیده است.

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارش آقای محمد مهاجری پیرامون اصل 91 قانون اساسی

(بازخوانی مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی)


اصل 91:

«به‏ منظور پاسداری‏ از احکام‏ اسلام‏ و قانون‏ اساسی‏ از نظر عدم‏ مغایرت‏ مصوبات‏ مجلس‏ شورای‏ ملی با آنها، شورایی‏ به‏ نام‏ شورای‏ نگهبان‏ با ترکیب‏ زیر تشکیل‏ می‏ شود.

‎‎‎‎‎‎1- شش‏ نفر از فقهای‏ عادل‏ و آگاه‏ به‏ مقتضیات‏ زمان‏ و مسائل‏ روز. انتخاب‏ این‏ عده‏ با مقام‏ رهبری‏ است‏.

2-  شش‏ نفر حقوقدان‏، در رشته‏‌های‏ مختلف‏ حقوقی‏، از میان‏ حقوقدانان‏ مسلمانی‏ که‏ به‏ وسیله‏ رئیس‏ قوه‏‌ی قضائیه‏ به‏ مجلس‏ شورای‏ ملی‏ معرفی‏ می‏شوند و با رأی‏ مجلس‏ انتخاب‏ می‏ گردند.»

  • محمد مهاجری

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارش پیرامون اصل 90 قانون اساسی

اصل 90:

«اصل‏ نودم: هر کس‏ شکایتی‏ از طرز کار مجلس‏ یا قوه‏ مجریه‏ یا قوه‏ قضائیه‏ داشته‏ باشد، می‏ تواند شکایت‏ خود را کتبآ به‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ عرضه‏ کند. مجلس موظف‏ است‏ به‏ این‏ شکایات‏ رسیدگی‏ کند و پاسخ‏ کافی‏ دهد و در مواردی‏ که‏ شکایت‏ به‏ قوه‏ مجریه‏ و یا قوه‏ قضائیه‏ مربوط است‏ رسیدگی‏ و پاسخ‏ کافی‏ از آنها بخواهد و در مدت‏ متناسب‏ نتیجه‏ را اعلام‏ نماید و در موردی‏ که‏ مربوط به‏ عموم‏ باشد به‏ اطلاع‏ عامه‏ برساند.«

  • محمد مهاجری

متن پروتکل الحاقی

در سال 1993 میلادی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تقویت و گسترش نظام پادمان‌های آژانس، پروتکل الحاقی را تدوین کرد و در سال 1997 میلادی به تصویب شورای حکام رساند.

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«فرجام برجام؛ پیچ خطرناک مذاکرات هسته‌ای»

محمد مهاجری

«پس از روی کارآمدن دولت یازدهم، یکی از شعارها و برنامه‌های این دولت به ثمر رساندن مسئله‌ی مذاکرات هسته‌ای بود، این امر با اقدام رئیس‌جمهور مبنی بر واگذاری مسئولیت و پی‌گیری مذاکرات از طریق آقای ظریف وزیر امور خارجه‌ی این دولت آغاز گردید، مقام رهبری نیز با حمایت از تیم هسته‌ای، مذاکرات را مورد تأیید قرار دادندو البته شروط آن را هم بیان کردند که از آن جمله مذاکره‌ی برابر و بدون سیاسی‌کاری و مذاکره‌ای که حافظ عزت ملت ایران باشد.

  • محمد مهاجری

متن کامل بیانیه مطبوعاتی لوزان ایران و گروه 1+5 به زبان انگلیسی و فارسی

متن بیانیه مطبوعاتی مشترک ایران و گروه 1+5 که در پایان مذاکرات لوزان و در عصر پنجشنبه 13 فروردین 1394 در نشست خبری ظریف و موگرینی قرائت شد به شرح زیر است:

در این نشست خبری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران متن فارسی و فدریکو موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا متن انگلیسی را قرائت کرد.


 

متن انگلیسی بیانیه‌ لوزان

  • محمد مهاجری

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به ضرورت گسترش اندیشه‌های حقوق عمومی تلاش ما بر این است که به صورت هفتگی و یا ماهانه بحث‌هایی را در ارتباط با اصول قانون اساسی و مرتبط با حقوق عمومی مطرح نماییم.

مقالاتی به عنوان پیشنهاد و مسائلی به عنوان اظهار نظر منتشر خواهند گردید.


اصل مورد بررسی،  در مورد روز جمعه است و پرچم رسمی کشور؛ پرسش اصلی در این موضوع آن است که آیا اساساً تعطیلی روز جمعه مبنای شرعی دارد و آیا مغایر شرع است؟

و پرسش بعدی اینکه به چه دلیل اهانت به پرچم جمهوری اسلامی ایران جرم‌انگاری نشده است.

در قانون اساسی امریکا وکانادا و بسیاری از کشورها به پرچم و روز تعطیلی اشاره‌‌ای نشده است، بنابراین آیا اساسی سازی این بخش ضروری بوده است؟

  • محمد مهاجری

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارش  پیرامون اصل 86 قانون اساسی

 (بازخوانی مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی)


اصل 86:

نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رای خود کاملاً آزادند و نمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا آرائی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد

  • محمد مهاجری