حقوق عمومی

گسترش گرایش حقوق عمومی

حقوق عمومی

گسترش گرایش حقوق عمومی

مشخصات بلاگ
حقوق عمومی

«گرایش حقوق عمومی شایان گسترش بیش از پیش و توجهی افزون تر از حال حاضر است» این وبلاگ در راستای توسعه گرایش حقوق عمومی و اطلاع رسانی در باب این گرایش ایجاد گردیده است.

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۱۴ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

«بسم الله الرحمن الرحیم»

« بیکاری یکی از آسیب های حال حاضر دنیای کنونی است، بیکاری یک آفت است که نیازمند حمایت دولت ها است، امروزه اشخاص به دلایل گوناگون امنیت شغلی به نسب پایین تری دارند، بر همین مبنا شخصی که دارای یک شغلی است ممکن است به جهات گوناگون و به صورت غیر ارادی بیکار گردد، در این بُرهه یک شخص متأهل همراه فرزند نمی تواند از پس مسوولیت هزینه های زندگی برآید، به واقع دشواری و نگرانی و ترس از بیکار شدن و عوافب آن، این ضرورت را ایجاب می نماید که دولت به حمایت این قشر و نگرانی های آن ها بشتابد، در کشورهای پیشرفته نظام بیمه بیکاری بسیار پیشرفته است، Unemployment Benefit یک مفهوم شناخته شده در حقوق انگلیس و امریکا و استرالیا و کانادا و ... است.

در انگلیس سطح حمایت ها به نحوی متنوع و  فوری است که بسیار کارا و کارآمد است، حمایت درآمدی (Income Support) و اعتبار مالیاتی و ... حمایت های گوناگون نظام تأمین اجتماعی در انگلستان محسوب می گردند.

در کشور ما نظام بیمه بیکاری و قانون بیمه بیکاری تصویب شده اند و این قوانین کارایی دقیقی ندارند و نحوه پرداخت ها بیش از حد طول می کشند.

سطح پرداخت بایستی به کمتر از ده روز پس از بیکاری تقلیل یابد و همچنین میزان پرداخت ها بایستی به نحو مکفی باشند.

البته در قانون ایران، مشکل عمده بیشتر در مسأله مدت زمان پرداخت پس از بیکار شدن و بروکراسی ناشی از این امر است و در باب مبلغ پرداختی با توجه به میزان حقوق شخص، اشکال چندانی وجود ندارد.

نتیجه آن که تأمین اجتماعی بایستی پاسخگوی هزینه های دوران های بحرانی و ... شهروندان باشد و از این جهت می توان کشورهای پیشرفته را الگو قرار داد و در راستای بهبود خدمات تأمین اجتماعی اقدام نمود.

کشور ما در دهه گذشته با رشد و پیشرفت مطلوبی از تأمین اجتماعی در سطوح درمانی و ... روبرو گردید و در حال حاضر در حوزه بیکاری و حوزه بیمه تکمیلی نیز بایستی بهبود یابد.
به امید پیشرفت و اعتلای این ساختار

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

« با توجه به آن که افزایش دانش حقوق عمومی جز با مراجعه به متخصصین این رشته به دست نمی آید، مطالعه مقالات حقوق عمومی می تواند به افزایش دانش ما کمک نماید.»

وبلاگ حقوق عمومی، در صدد است تا با قرار دادن مقالاتی علمی در موضوعات مختلف این امکان را فراهم نماید تا دانشجویان رشته حقوق عمومی با مقالاتی مفید در این شاخه آشنا گردند.»

جهت دانلود کافی است تا بر نام مقالات کلیک نمائید:

1- کمونیسم و نازیسم

2- مدرنیته و حقوق دینی

3- هانا آرنت و سیاست

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

« برابری آرمانی همیشگی از نسل های گذشته تا به کنون بوده است، برابری همان ارزشی است که بسیاری برای آن ها جان ها داده اند و در پی آن زندان ها رفته اند و زجرهای بسیار کشیده اند، برابری انواع و اقسام بسیاری دارد، برابری جنسیتی، برابری قومی و برابری مذهبی و ...، حال در غرب رویکرد نسبت به برابری، برابری اکثریتی یا برابری در همه عرصه هاست، اما در اسلام اساساً مفهوم برابری لزوماً به معنای ارزش تلقّی نمی گردد و لزوما نیز به معنای عدالت تلقّی نمی گردد؛ بنابراین یکی از مفاهیمی که غرب و اسلام از آن ها برداشت های مختلفی دارند همین بحث برابری است، و البته با تأکید فراوان برابری جنسیتی و برابری مذهبی.

در شرع مقدس اسلام، برابری در بسیاری موارد رعایت شده است، اما برابری یک ارزش مطلق و یک آرمان محسوب نمی گردد، در بسیاری آیات مانند مسائل مربوط به دیه زن و مرد و دیه مومن و کافر و مسائل مربوط به ارث دختر و پسر و مسائل مربوط به قصاص و... برابری صراحتاً نقض می گردد.

حال پرسش بنیادین و چالشی از منظر حقوق بشر غربی و حقوق بشر اسلامی آن است که آیا نقض برابری در همه ی عرصه ها مستلزم بی عدالتی است؟
پاسخ به این پرسش از منظر حقوق عمومی راهگشای بسیاری مسائل و راه حل فهم مفاهیم در ابعاد گوناگون است.

پاسخ حقوق بشر اسلامی، به این پرسش «خیر» و پاسخ حقوق بشر غربی «آری» است.

پیش از شرح دلایل پاسخ هر دو گروه، به یک مطلب مقدماتی اکتفا می کنیم، هر مفهوم بایستی از نگاه معتقدین به یک مفهوم تحلیل و بررسی گردد، همین رویکرد و چنین راهکاری به تعمیق فهم از یک مفهوم کمک ومساعدت دوچندان می نماید.
مفاهیمی مانند دموکراسی یا مردم سالاری، مفاهیمی مانند برابری و آزادی و مفاهیم بسیاری در فضای همان معتقدین به یک گرایش یا پارادایم(الگو واره) بایستی تبیین و تفهیم گردد.

چه مفهوم آزادی در غرب به معنای جواز ازدواج همجنس بازان و ... است و چه مفهوم برابری مذهبی در غرب به معنای جواز گرایش به شیطان پرستی و بت پرستی است و چه مفهوم دموکراسی به معنای تأمین رفاه دنیوی و توجه به رأی اکثریت فارغ از ارزش هاست.

بنابراین مفهوم اسلامی آزادی و دموکراسی دینی و برابری، الزاماتی غیر از آن چه که در مفهوم غربی آن ها وجود دارد در بردارند و چنین مفاهیمی نمی توانند یکسان پنداشته شوند.

در اسلام یک شخص مسلمان و غیر مسلمان با یکدیگر برابر نیستند، زیرا اولاً معیار انسان ها بر اساس اعتقاد آن ها سنجیده می شود و ثانیاً دین اسلام به عنوان دین حق تلقّی می گردد. بنابراین شخص مسلمان از حقوقی بیش از سایر ادیان برخوردار است.

پیرامون برابری جنسیتی،نیز در اسلام میان زن و مرد برابری وجود ندارد، البته در بسیاری موارد برابری وجود دارد، اما همان مواردی که برابری وجود ندارد بسیار محل بحث هستند، در اسلام زن و مرد به جهت تفاوت هایشان در برخورداری از حقوق و مسئولیت ها مساوی نیستند.

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«آزمون کارشناسی ارشد حقوق عمومی همان گونه که توضیح داده شد، در مواد آزمونی گوناگونی برگزار می گردد که جهت آمادگی در آزمون بایستی همراه با راهبردهای مشاوری که متخصص در گرایش حقوق عمومی است، حرکت و برنامه های را اجرا نمود، در این راستا گروه مشاوران وبلاگ حقوق عمومی با کادری مجرّب همراه با حضور رتبه های برتر گرایش حقوق عمومی و رتبه های تک رقمی و دانشجویان کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی و تهران و علامع طباطبایی و ... می توانند به علاقه مندان به این گرایش راهنمایی و مشاوره های لازم را ارائه دهند.»

مشاوره های آموزشی و تحصیلی به دو شیوه رایانامه ای و تلفنی می باشند.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره رایانامه ای به ایمیل: Mohajer_law@yahoo.com ایمیل بزنید و در صورت تمایل به دریافت مشاوره تلفنی با شماره تماس: 09193807472 تماس حاص نمائید.

هزینه مشاوره رایانامه ای 5000 تومان و هزینه مشاوره تلفنی: 10000 تومان بابت هر 30 دقیقه خواهد بود.

اطلاعات کارت و مشخصات بانک جهت پرداخت هزینه:

شماره کارت 6273532090174004 
بانک تجارت به نام محمد مهاجری

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

« در شاخه حقوق عمومی، اهمیت مشاوره به نظر بیش از سایر شاخه ها می باشد، در شاخه حقوق خصوصی و جزا  اهمیت توکیل وکالت دادن بیش از مشاوره حقوقی است، اما در رشته حقوق عمومی بالاخص در شاخه حقوق کار و قوانین اداری و استخدامی به جهت بارمالی اندک پرونده ها اولاً تمایل موکلین کم است وثانیاً تمایل وکلا نیز برای گرفتن چنین پرونده هایی پایین است.

بنابراین نقش مشاوره حقوقی و انجام کارهای حقوقی ای که نیازی به پروانه وکالت دادگستری ندارند می توانند راهگشای بسیار خوبی برای ما باشند.

در این وبلاگ به جهت کمک به حل مشکلات حقوقی اشخاص در حیطه های:

حقوق اداری شامل: دادخواست نوشتن برای دیوان عدالت اداری، طرح دعوا در هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری و ...

و حقوق کار در باب هیأت های حل اختلاف کارگر و کارفرما و در شاخه حقوق تأمین اجتماعی در باب مشاوره در مسائل حقوقی آن و سایر مسائل مطروحه در شاخه حقوق عمومی فعالیت می گردد.

انجام خدمات مشاوره حقوقی توسط کارشناسان ارشد رشته حقوق عمومی فارغ التحصیل از بهترین دانشگاه ها مانند دانشگاه بهشتی  و تهران صورت می پذیرد.

مشاوره ها به دو روش رایانامه ای و تلفنی انجام خواهند شد و در صورت ضرورت متن لایحه دادخواست و دفاعیه نیز به صورت الکترونیکی نوشته و به رایانامه شخص ارسال خواهند شد.

هزینه مشاوره رایانامه ای بابت حل مشکلات حقوقی وارائه راه حل: 5000 تومان

هزینه مشاوره تلفنی بابت حل مشکلات حقوقی و ارائه راه حل: بابت هر 30 دقیقه 10 هزار تومان

هزینه نوشتن دادخواست برای دیوان عدالت اداری و هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری و هیئت های حل اختلاف کارگر و کارفرما و... به همراه مطالعه پرونده و ...: 50 هزار تومان

و هزینه های توکیل و وکالت دادن در مراجعی که طرح دعوا در آن ها نیازی به پروانه وکالت دادگستری ندارند مانند هیئت های حل اختلاف کارگری و کارفرما و ... به صورت توافقی پرداخت خواهند شد.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از گروه مشاوران حقوق عمومی و همچنین برای دریافت مشاوره حقوقی به صورت کلی لطفاً به رایانامه : Mohajer_law@yahoo.com  ایمیل بزنید و برای مشاوره تلفنی با شماره تماس: 09193807472 محمدمهاجری تماس حاصل نمائید.


شماره کارت و مشخصات بانک جهت پرداخت هزینه مشاوره:

6273532090174004

بانک تجارت به نام محمد مهاجری

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«حقوق کار شاخه ای از حقوق عمومی است که البته بسیاری بر اساس رابطه فقهی اجاره اشخاص در حقوق خصوصی اسلام، آن را زیر مجموعه حقوق خصوصی می دانند؛ به جهت اهمیت شاخه حقوق کار و قرارداد فی مابین کارگر و کارفرما گویی یک قرار داد کار سه جانبه است و جانب سوم همان دولت است و این امر به جهت اهمیت شاخه حقوق کار است.

در حقوق کار که یک رشته حمایتی است هدف اصلی حمایت از قشر ضعیف تر یعنی کارگر است در مقابل کارفرما با قدرت دولت و این همان آرمان بشر است که از قشر ضعیف حمایت گردد.

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«حقوق اداری شاخه ای از حقوق عمومی است که به بررسی روابط اداره کنندگان و اداره شوندگان می پردازد.»

حقوق اداری با مدیریت دولتی و شاخه های دیگر ارتباط دارد و همچنین حقوق اداری یکی از دوشاخه اصلی حقوق عمومی در کنار شاخه حقوق اساسی محسوب می گردد.

حقوق اداری از مهم ترین دروس دوره کارشناسی ارشد حقوق عمومی و دکتری این گرایش محسوب می گردد.

قواعد و اصول اداری در کشور ایران در دهه ی اخیر بهبود یافته اند مانند اصل تناسب و اصل الزام به بیان دلایل و اصول پاسخگویی و شفافیت و حکمرانی خوب و بسیاری اصول دیگر که مورد استفاده در مدیریت دولتی نوین نیز هستند.

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«آزمون های رشته حقوق عمومی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیمه متمرکز (phd) برگزار می گردد. 

آزمون کارشناسی ارشد در حدود بهمن ماه هر سال برگزار می شود، مواد امتحانی آزمون کارشناسی ارشد به شرح ذیل است:

1- حقوق اساسی 
2- حقوق اداری
3- متون فقه
4- حقوق بین الملل عمومی
5- زبان انگلیسی

منابع مواد فوق به ترتیب شماره به شرح ذیل اند:

1- حقوق اساسی ( حقوق اساسی، دکترهاشمی،محمد، نشر میزان، جلد دوم - بایسته های حقوق اساسی- دکتر ابوالفضل قاضی)
2- حقوق اداری ( حقوق اداری استوار سنگری و محمد امامی، حقوق اداری موتمنی طباطبایی)
3- متون فقه ( تحریر الروضه و ترجمه دکتر سید مهدی دادمرزی)
4- حقوق بین الملل عمومی ( کتاب ضیایی بیگدلی و جزوه حقوق بین الملل عمومی بیک زاده دانشگاه شهید بهشتی)
5- زبان انگلیسی ( 504 واژه و لغات ضروری تافل و کتاب متون حقوقی مانند Law Text و Law made Simple و GCSE Law

برای شرکت در این آزمون و پذیرش یک دوره شش ماه کفایت دارد.

و اما آزمون دکتری حقوق عمومی مطابق مواد امتحانی ذیل برگزار می گردند:

1- حقوق اساسی 
2- حقوق اداری
3- متون فقه
4- زبان انگلیسی

منابع مواد فوق به ترتیب شماره به شرح ذیل اند:

1- حقوق اساسی ( حقوق اساسی، دکترهاشمی،محمد، نشر میزان، جلد دوم - بایسته های حقوق اساسی- دکتر ابوالفضل قاضی)
2- حقوق اداری ( حقوق اداری استوار سنگری و محمد امامی، حقوق اداری موتمنی طباطبایی)
3- متون فقه ( تحریر الروضه و ترجمه دکتر سید مهدی دادمرزی)
4- زبان انگلیسی ( 1100 واژه و لغات ضروری تافل و کتاب متون حقوقی مانند Law Text و Law made Simple و GCSE Law


- در آزمون دکتری اولاً مصاحبه در حال حاضر ملاک اصلی است وثانیاً علاوه بر منابع فوق، آگاهی از مقالات روز حقوق عمومی و آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری و آرای جدید و نظرات تفسیری و مشورتی شورای نگهبان و آگاهی های دیگر حقوق عمومی است.

آزمون دکتری هرسال در اسفندماه برگزار می گردد.



  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«اولین جشنواره آموزش و پژوهش در نظام اداری؛ که توسط مرکز اموزش مدیریت دولتی برگزار گردید؛ منتشر گردیده است و حاوی چکیده مقالاتی است که پژوهشگران و اساتید ارائه نموده اند.

در صورت تمایل از طریق لینک زیر این کتاب را دانلود نمائید:

مجموعه چکیده آثار اولین جشنواره اموزش و پژوهش در نظام اداری

  • محمد مهاجری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«شورای نگهبان، نهادی در راستای حفاظت و پاسداری از اولاً قانون اساسی و ثانیاً شرع مقدس اسلام است.

این نهاد، دارای 12 عضو می باشد، 6 عضو فقیه رهبری و 6 حقوقدان به انتخاب مجلس شورای اسلامی

از پست های اجرایی و اداری این نهاد مهم یکی دبیرشورای نگهبان است که عمدتاٌ آقای جنتی عهده دار این منصب بوده اند و دیگر سخنگوی شورای نگهبان است که آقای عباسعلی کدخدایی از این جهت شناخته شده تر هستند و همچنین قائم مقام دبیر نیز وجود دارد و سایر پست های اجرایی و اداری و مسئول ستادهای انتخاباتی و...

این نهاد مهم مطابق اصول 94 و 97 و سایر اصول ناظر بر این نهاد می تواند بر قوانین نوعی نظارت پیشینی نماید و البته این نهاد مهم، دو نوع نظر نیز می دهد اول نظر تفسیری و دوم نظر مشورتی که در صورتی که اکثریت 6+1 حاصل نگردد نظر شورای نگهبان به صورت مشورتی اعلام می گردد.

لازم به ذکر است که این گونه نظرات، با نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس فرق می کند.

یعنی اولاٌ کارویژه این نهاد تفسیر اصول قانون اساسی است و ثانیاً نظارت بر مصوبات مجلس و اساسنامه های دولت مطابق اصل 85 و همچنین نظارت بر انتخابات و تأیید صلاحیت نمایندگان و کاندیداتورهای انتخابات ریاست جمهوری و... از کارویژه های مهم این نهاد است.

شورای نگهبان به گفته امام خمینی بایستی فارغ از سیاسی کاری ها و توجه به این گرایش و آن گرایش به وظیفه خود عمل نماید.

سایت رسمی شورای نگهبان: www.Shora-gc.ir
سایت رسمی پژوهشکده شورای نگهبان: www.Shora-rc.ir


جهت آشنایی بیشتر با صلاحیت و جایگاه شورای نگهبان؛ گزارش ذیل را دانلود و مطالعه نمائید:

تحلیل و بررسی جایگاه شورای نگهبان




  • محمد مهاجری